Elisa van Riessen

Elisa van Riessen is in 1989 afgestudeerd aan de Toneelschool te Amsterdam. Sindsdien heeft zij gespeeld in het theater in o.a.: Freule Julie/ Strindberg (Frascati Producties), Pericles/Shakespeare (Amphitheater), Lunch/Steven Berkoff (Bellevue Lunchpauze Theater), Nora of het Poppenhuis/Ibsen (ELS inc) en Husbands/John Cassavetes (Frascati Producties). Zij speelde gastrollen in verschillende tv series waaronder: Flikken Maastricht, Adem in Adem uit, Oogappels, Baantjer, Van Speijk, 12 Steden 13 ongelukken, Meiden van de Wit,  GTST en Spangas. In 2020 speelde ze een gastrol in de Amerikaanse serie Atlanta (van en met  Donald Glover) Sinds 2000 is zij ook werkzaam als actrice in het bedrijfsleven en organisaties. Zij speelt in verschillende werkvormen: interactieve regie-theaterscène’s, allerlei module’s en werkvormen. Voor o.a.: Wilde Kastanje training en opleiding, Talent naar de Top, Dubbel E Acteerservice, Van Iren Consultancy, Asscher Consultancy

In 2011 heeft zij BEMproducties opgericht waarmee zij de voorstelling Beloofd! heeft gemaakt. Een komische voorstelling over onderhandelingen tussen moeders en puberdochters. Momenteel schrijft zij aan een filmscript: ‘IJstijd ‘, een film over een echtpaar met een leeg nest.

Elisa groeide op in een dorp op de Veluwe in een groot gezin met 7 kinderen. Haar vader was dierenarts. Een druk en chaotisch gezin waar iedereen veel vrij gelaten werd. Moeder speelde Bach op de piano terwijl in de middag de ontbijttafel nog gedekt stond. De lagere school was veel stilzitten en als meisje roze babysokjes breien terwijl ze liever met de jongens meedeed met kleien maar dat mocht toen niet. Op haar 9e had ze een meester die haar vroeg om elke twee weken op vrijdagmiddag een toneelstuk te maken. Ze mocht zelf uitzoeken wat en met wie. Ze vraagt zich nog wel eens af wat hij daar in haar gezien heeft.  Ze bleef in de jaren daarna in de andere klassen doorgaan met die toneelstukjes, waarbij anderen vaak de lampenkap moesten spelen maar dat deden ze graag. Toen de hoofdmeester erachter kwam dat één van de jongens tijdens de opvoering stiekem echt bier in een flesje had gestopt kwam er een eind aan de toneelstukjes op vrijdagmiddag. Maar ze is nooit meer gestopt met spelen: om te ontdekken hoe het voelt om een ander te zijn, de mens achter het masker.

 

Terug naar het overzicht